De afgelopen week heb ik weinig geschreven maar beslist niet stil gezeten.
Na de laatste Vitesse vlucht zijn de oude duiven niet meer gescheiden. De hokken mooi schoon gemaakt en in de broedvakken een nestschotel gezet naast de motivatie bak. Het hele broedvak is nu geopend en staat niet meer op half.
De voorbereiding van mijn oude duiven op de Natour vluchten zijn meteen begonnen na de laatste Vitesse vlucht. Meestal maak ik na de laatste Vitesse vlucht van de oude duiven een voorselectie van de duiven die naar het rusthuis gaan. Aangezien ik een aantal duivinnen meer heb dan wat ik aan doffers heb zitten is de voorselectie beperkt gebleven tot 1 duivin. Wel heb ik ook nog 2 doffers op het oog die niet voldaan hebben maar die mogen eerst met een duivin een nestje bouwen voor de Natour zodat er geen losse duivinnen zitten. Na de Natour vluchten volgt de definitieve selectie. Er zijn nu nog 58 oude duiven aanwezig.
De duivinnen zaten allen mooi vroeg op twee eitjes, het aanstaande weekend pak ik alle eitjes weg en mogen de duivinnen opnieuw hun eitjes gaan leggen. Op de africhtingsvlucht naar Kalkar (63 km) zitten mijn duivinnen dan op frisse eitjes. De eerste klokvlucht op eitjes van 10 dagen, de tweede vlucht op aangepikte eitjes en de derde vlucht op jongen van 7 dagen. De vierde vlucht worden alle duivinnen een aantal dagen voor het inkorven apart gezet en zitten de doffers bij de jongen. Dat geeft een extra motivatie voor de duivinnen om nog 1 keer mooi op tijd te komen. De week daarna zet ik de doffers een aantal dagen apart. De laatste Natour vlucht zit niet in mijn planning want in die week vooraf wordt het dak van het zwembad vervangen in verband met hagelschade. Laat nu het zwembaddak de landingsplek zijn van mijn duiven dan past het niet om in die week de duiven te laten trainen.
Afijn, vooralsnog gaat alles naar wens.
We hebben ook een andere auto gekocht en gaan van een “station” met veel ruimte naar een “sedan” met minder ruimte. Mijn voorwaarde was dat mijn 6 mandjes in de “sedan” moeten passen. Dus een proefrit aangevraagd en mijn 6 mandjes mee genomen naar de garage. De verkoper eerst gevraagd de achterbank plat te leggen maar dat ging niet. De achterbank kan een stuk naar voren geschoven worden maar de rugleuningen blijven schuin staan en kunnen niet plat liggen. Dat was een tegenvaller. Dini zei al, je kunt ook wel met 4 mandjes terecht. Maar dat gaan we mooi niet doen er zijn miljoenen auto’s te koop dus mijn 6 mandjes moeten er in passen. Warempel de 6 mandjes passen er net in, Dini blij maar wel moet er een extra hoes komen voor de rugleuningen van de achterbanken omdat de mandjes daar tegen aan staan. Dit was trouwens de eerste keer dat al mijn mandjes mee gingen naar een proefrit. We hebben een hybride auto gekocht omdat het nog behoorlijk lastig is om met een elektrische auto naar Spanje te rijden.
Ik vindt het zelf nog veel te mooi om met veel duiven te spelen. Zolang ik het kan volhouden wil ik dat graag zo houden. Het grote voordeel bij mij is dat alle kwekers bij Sabine zitten waardoor ik geheel mijn aandacht kan besteden aan de vliegduiven. Dat scheelt enorm.
Ik heb nog een verbeterpunt ontdekt voor mijn kleine hokje waar 7 duivinnen en 7 doffers op zitten. Daarvan was 1 doffer van 2022 en de overige 13 duiven waren natourjongen van vorig jaar. Nu zijn er nog 2 doffers waarvan de oude doffer er 1 is en 2 duivinnen aanwezig. Van de 14 zijn er dus nog 4 duiven aanwezig, 1 duivin heeft zich dood gevlogen tegen de schuifpui en 1 doffer had een spierblessure en zit bij Sabine. Ik heb dus 8 natourjongen van vorig jaar niet terug gekregen van de vluchten. Ook zijn er 4 natourjongen overgewend naar het Van Zon hok en daar zijn er nu nog 2 van aanwezig. Dus per saldo 10 verloren van de 17 natourjongen. Zeer opvallend dat ik op de voorlaatste vlucht nog 2 natourduivinnen verloor ondanks dat die dit jaar al 9 keer mee waren geweest. Ik had dat niet meer verwacht. Dit jaar hebben de 7 koppels in het kleine hokje gekoppeld gezeten en alleen maar op eitjes gebroed. Tussen de 7 en 10 dagen broeden zijn die duiven op weduwschap gezet. Ik denk dat het beter is om de natourjongen op jongen te laten komen zodat die veel meer binding krijgen met hun hok en broedvak. Wellicht zal dat ervoor zorgen dat er minder natourjongen weg blijven tijdens de wedvluchten. Nu heb ik in het kleine hokje nog 18 late jongen zitten met de 4 bevlogen oude duiven. Volgend jaar maar eens kijken of mijn verbeterpunt klopt.
Een andere optie is om op het kleine hokje de duiven op nest te gaan spelen, maar ik heb zelf liever alles op totaal weduwschap zitten. Dat is het spel waar ik het beste mee uit de voeten kan.
Morgenavond, de vrijdag weer inkorven voor de tweede jonge duiven vlucht. Dan ga ik u meer vertellen over mijn bezigheden met mijn jonge duiven.