19-12-2024 Waar kiest u voor?

Met het ophalen van uw duiven bij uw duivenvereniging zijn er twee opties, welke optie kiest U het liefst?

  • De trailer komt voorrijden waar de manden in geladen kunnen worden en rijd door naar het verzamelpunt voor aanvulling van de trailer en rijd dan naar de losplaats.
  • Er komt een kleine ophaal wagen voor gereden, waarin de manden worden ingeladen. (Achterste voren) De kleine ophaalwagen rijd naar het verzamelpunt waar een ploeg vrijwilligers de manden uit de kleine ophaalwagen halen en overladen/aanvullen in de trailers.

Het mag dus duidelijk zijn dat in de laatste optie de ingekorfde duiven 2x geladen worden .

Dit is een Iveco ophaalwagen met aanhanger.

In 2006 kocht de afdeling 9 in totaal 7 nieuwe trailers en 2 nieuwe aanhangers (Geraldy) en 3 Iveco ophaalwagens van bouwjaar 2002.

Zaterdag 1 april 2023, is de nieuwe containerloods door onze afdeling feestelijk in gebruik genomen. De bouw van de loods bij Steghuis Transport Twente (STT Internationaal) in Denekamp heeft nogal wat voeten in de aarde gehad. De vergunningverlening liet lang op zich wachten.

De afdeling 9 heeft met betrekking tot het vervoer zijn zaakjes netjes voor elkaar. Het binnen zetten van de trailers zal de levensduur van de wagens verlengen.

Ook wordt er in de praktijk nog afgeschreven op de wagens ondanks het feit dat er geen afschrijving op de jaarrekening meer wordt berekend in verband met de restwaarde waar de wagens op staan.

Maar een groot deel van de afschrijving vloeit weer terug naar de leden omdat een groot deel van de diesel toeslag niet wordt door berekend en de liefhebbers ook al een jaar hun jonge duiven konden inkorven op de africhtingen voor maar 25 eurocent per duif.

Gelukkig loopt het banksaldo van de afdeling 9 mooi gestaag op waardoor er bij eventuele calamiteiten met betrekking tot het vervoer, er 3 of 4 nieuwe trailers gekocht kunnen worden.

Maar de eerste ophaalroute’s in de afdeling 9, worden gereden met 8 wagens. Dat betreft dan 5 trailers en 3 ophaalwagens.

De verenigingen uit Almelo, de complete CC5 (Losser, Glaneburg, Enschede, Beckum, Haaksbergen) en van “Zuid” de plaatsen s’Heerenberg, Braamt, Doetinchem, Babberich en Gendringen worden meestal bezocht door de Iveco ophaalwagens. Dus met extra overpakken van de manden.

Bij de keuze voor mijn nieuwe vereniging De Zwarte Doffer in Beckum wist ik dus dat mijn duiven vaak in de ophaalwagen kwamen te zitten, dat in tegenstelling tot mijn vorige vereniging in Hengelo waar op een enkele uitzondering na altijd de trailer komt.

Maar het gebied mij te zeggen dat ik geen nadeel heb ondervonden van het ophalen van mijn duiven met de ophaal wagen en dus het extra overpakken van de manden. De prestaties van mijn duiven waren zeer goed, en op 1 vlucht na toen alle drie de aangewezen duiven niet op tijd waren, was ik zeer tevreden.

Nadat alle duiven zijn ingemand moet een verenigingsfunctionares voor 21 uur het aantal manden met de restmanden aanmelden bij de afdeling 9. (Inmanden.nl)

Ook dat heeft de afdeling 9 zeer goed voor elkaar want hierdoor kunnen ze meteen de chauffeurs van de wagens instrueren als blijkt dat de ophaalwagen te weinig plek heeft voor alle manden.

Samen met mij had zich nog een liefhebber uit Haaksbergen zich aangemeld in Beckum en met ons tweeën waren wij goed voor 100 duiven extra per vlucht. Dus in Beckum kwam nu vaker de grote trailer voorgereden waar de duiven in mochten worden geladen.

Zelf ben ik een groot voorstander van het feit dat de duiven van de vereniging worden opgehaald door de trailer.

Het voordeel is dan, dat je zeker weet dat alle duiven bij elkaar zitten in de trailer. Vaak zitten dan ook de duiven van je eigen CC bij elkaar in de trailer.

Maar de duiven van de CC5 (Enschede en omstreken) worden haast altijd overgepakt. Stel dat er in Noord met als verzamelplaats Rijssen er 3 trailers moeten worden volgepakt dan kan het maar zo zijn dat alle manden van de CC5 verdeeld worden over 3 trailers. Ik denk dat het zeker invloed heeft op de trek van de duiven vooral op de Vitesse vluchten. Als je 2.500 duiven bij elkaar hebt zitten aan 1 kant van de trailer of maar 800, 800 en 900 verdeeld over 3 trailers dan gaat dat beslist ten koste van de trek van de duiven. Alleen een juiste wind voor de CC5 kan dat voorkomen. Hetzelfde geldt uiteraard ook voor de liefhebbers uit Almelo.

Het Stayeren met grote aantallen mee gaat zeker niet meer op als je manden met ingekorfde duiven verdeeld worden over verschillende containers.

Voor De Zwarte Doffer uit Beckum ziet het er voor de toekomst goed uit:

  • Zo had Beckum in 2024 op bijna alle vluchten meer duiven ingezet dan mijn oude vereniging uit Hengelo.
  • In 2025 gaan we opnieuw een groei zien van ongeveer een 75 duiven per vlucht, dus weer een toename van 3 volle manden. Sergio is verhuisd naar Buurse en is daar opnieuw begonnen, hij heeft in 2024 geen ouden kunnen inkorven maar wel verdienstelijk met een mooie groep jongen gevlogen. Hij heeft nu 40 jaarlingen zitten voor het aankomende seizoen. Onze ringenadministrateur die in 2023 haast al zijn jongen verloor omdat die in de bovenste rij zaten van de trailer bij warm weer, heeft in 2024 ook een goed jaar gehad met zijn jongen. Hij heeft nu ook een 40 tal vliegduiven gereed zitten en dat is een heel verschil met zijn tiental in 2024. Dan had een fondliefhebber te maken met pech bij zijn duiven waardoor hij nauwelijks heeft meegedaan op de oude duiven vluchten van 2024. Nu alles weer in orde is kan hij weer mooi aan de bak met zijn duiven.

Al met al heeft de afdeling 9 het vervoer zeer goed voor elkaar en de organisatie staat als een huis. Natuurlijk zijn er verbeterpunten, vooral bij de africhtingen van de jonge duiven in Zuid en bij warm weer, dat heeft dan weer voornamelijk met geld (kosten) te maken.

Ook de prachtige filmpjes van haast alle lossingen is een voorbeeld voor veel afdelingen. Met de transparantie zit het ook behoorlijk goed.

Nu maar hopen dat het bovenstaande zo blijft als de 11 afdelingen over gaan naar 5 afdelingen. Ik heb daar nog weinig vertrouwen in want de afdelingen zeuren nu al over de grenzen van de nieuwe afdelingen. Ik betwijfel of alle afdelingen wel het gezamenlijke belang inzien. De toekomst zal het ons leren.