Onze oude duiven kwamen zaterdag in de regen terug. Wij hadden net de pech dat er in het verlengde van de wind een dunne strook bewolking met regen zat die ongeveer een anderhalf uur voor neerslag zorgde. Het was motregen maar wel zoveel dat ik niet op het platte dak kon zitten wachten op de duiven. Gelukkig kon ik wel droog staan op het platte dak tegen de achtergevel aan en onder de oversteek van het dak met de dakgoot. Gelukkig hadden de duiven weinig last van de regen en kwamen ze goed naar huis met geen verliezen.
Wel opvallend was dat de duiven er zeer strak en glad uit zagen. Soms heb je van die vluchten waarbij de duiven mooier thuis komen dan bij het inmanden. Dit was ook zo’n vlucht. Onze duiven moesten op de donderdagavond reeds de mand in voor een Vitesse vlucht van 316 kilometer. Maar de buitentemperatuur kwamen niet boven de 20 graden uit. Koud weer nat en veel regen met weinig zon in het oosten van het land. Maar in de containers zal het ongetwijfeld lekker warm zijn geweest voor de duiven waardoor ze meer vorm hebben gekregen. De extra tijd en de goede verzorging van de begeleiders zijn daar ook debet aan. Ik kon het in ieder geval zien aan mijn duiven.
Ik was zelf heel blij dat men met de jongen bleef overstaan naar de zondag. Ook zag ik de klaagzang op Facebook al weer voorbij komen van iemand die een middaglossing wilde met de jongen en het IWB niet capabel vond. Een middaglossing met de jonge duiven brengt altijd ellende en verliezen van jongen met zich mee. Het IWB heeft zeer juist gehandeld in deze want voor de Zondag werd er mooi weer voorspeld met niet al te warme temperaturen, ideaal weer voor de jongen. Dat bleek ook wel want de jonge duiven kwamen in Noord goed af met weinig verliezen. Nu konden de jongen mooi eten in de manden en daarna leren drinken uit de drinkgoten, een geweldig pluspunt. Er zijn liefhebbers die hun jongen al bij huis leren drinken als die in de mand zitten, maar ik verwacht dat de meeste jongen het niet kennen.
Ging het in Noord goed met de jongen in Zuid was dat wel anders. De verschillen zijn zeer groot. Voor de eerste wedvlucht hebben wij 1 africhting gehad met de container, zowel in Noord als Zuid. In Noord ging dat behoorlijk goed met weinig verliezen. Opvallend hierbij dat de liefhebbers die de jongen vaak hadden afgericht of bij huis veel uren los hebben, zeer tevreden waren. Maar ik heb van Zuid een overzicht gezien en daar schrok ik behoorlijk van. Er waren in 1 vereniging 476 duiven ingemand en de eerste dag waren er 131 duiven thuis, dat is maar 28% Op dag 2 zijn er nog 21 duiven bij gekomen, is 4% zodat het totaal op 32%, zeg maar 1 derde deel op dag twee weer thuis was. Triest voor de liefhebbers en dat speelt al jaren zo. Ik woonde tot en met 2018 in Zuid en kan er over mee praten. Toen ik ging verhuizen wist ik niet wat mij overkwam met de jongen in Noord. Ik zal het proberen uit te leggen.
In Zuid betreft het een zeer groot gebied wat loopt van Kleve/Emmerich (Duitsland) tot en met Lochem/Laren/Hengevelde/Eibergen. De diepte is enorm en bedraagt ruim 50 kilometer. Door het meespelen van steeds meer duitsers langs de grens in Duitsland is de breedte ook vergroot. Van Vorden naar Stadlohn is door de lucht ook ruim 40 kilometer. Het betreft voornamelijk een gebied met dorpen, de grootste plaats is Doetinchem, dus alle liefhebbers zitten zeer verspreid op zeg maar een 2000 vierkante kilometer.
In Noord hebben wij voornamelijk een stedelijk gebied met de plaatsen Enschede, Hengelo, Almelo, Oldenzaal, Rijssen met zeer veel duivenmelkers en Borne die ook steeds verder groeit. De breedte zal ongeveer hetzelfde zijn maar de diepte is maar maximaal 25 kilometer. Tel daar bij op dat er 2x zoveel liefhebbers in Noord wonen dan in Zuid dan kunt u nagaan hoeveel duiven er naar een relatief klein gebied moeten gaan. Het aantal vierkante kilometers zal ongeveer 1000 zijn.
In de praktijk komt het erop neer dat de eerste klokvlucht voor mijn jongen maar net een goede 100 kilometer bedraagt. In Zuid begon ik meestal met een afstand van ruim 160 kilometer.
Voor de jonge duiven een zeer groot verschil, tel daarbij op dat in Zuid het spreidingsgebied veel groter is met veel minder liefhebbers. Zo had men in Zuid het afgelopen weekend 197 liefhebbers die 5.336 duiven mee hadden. Op elke vierkante kilometer moeten er nog geen 3 duiven arriveren.
In Noord werden er door 372 liefhebbers 12.173 duiven ingezet. Dat zijn op elke vierkante kilometer 12 duiven. Dus ruim 4x zoveel als in Noord.
Zuid heeft maar 2 CC’s en Noord maar liefst 5 CC’s. De africhtingen worden vaak in CC verband gelost. In Noord ook regelmatig van 2 CC’s samen. Grote voordeel in Noord is dat een mooie grote groep jongen maar naar een klein gebied moet. Zuid heeft echter dat voordeel niet.
Vorig jaar was er een advies groep jonge duiven en heeft men in Zuid het een en ander geprobeerd. Maar helaas gezien de verliezen dit jaar in Zuid heeft het nog niets opgeleverd.
Arnold Paalman is verstandig en speelt zijn jonge duiven met top afstammingen op de Natour. Hij brengt ze zelf veel weg en leert zijn jongen drinken in de mandjes, niets wordt aan het toeval over gelaten. Hij schrijft net op Facebook dat zijn Natour jongen net zo goed presteren als jongen die mee zijn geweest op de vroege toer. Dan is de keuze gauw gemaakt. Pas op: nu moet u niet denken van ik doe mijn jongen 5 natour vluchten mee en dan kan ik dat vergelijken met de jongen die op de vroege toer mee zijn geweest want zo werkt het niet. Dat gaat alleen op als de jongen wel een dertig keer of vaker zijn afgericht en dat de Natour jongen ook nog eens de taartvluchten mogen afwerken. Dan pas kunt u de vergelijking maken. Je moet daar dus zelf zeer veel voor doen.
Maar onze containers zijn niet goed met warm weer voor onze jongen en dan vooral de bovenste lagen met manden. Dat durf ik best hardop te roepen. Onze afdeling wil daar niet aan want vorig jaar moesten de verenigingen op de eerste wedvlucht met de jongen ook de bovenste rijen met manden vol laden met jongen. Resultaat was dat 1 derde van de jongen weg bleef in de CC4. De liefhebber die het afgelopen weekend de 1ste had in Beckum met de jongen, had 25 jongen vorig jaar in de bovenste rij van de wagen zitten. Het resultaat was dat hij alle 25 jonge duiven niet heeft terug gezien. Zijn 7 andere jongen die niet bovenin de wagen zaten waren er wel. Wellicht een optie om de meetapparatuur in de wagen eens in de bovenste mand te bevestigen bij zeer warm weer. Er zijn twee dingen die gedaan moeten worden als je de verliezen bij de jonge duiven bij zeer warm weer wilt voorkomen. Dat zijn: minimaal 2 bovenste rijen manden inclusief de loze ruimte boven de bovenste rij manden niet gebruiken. (Onze afdeling wil daar beslist niet aan) Het tweede punt is dat bij zeer warm weer de jongen zo vroeg mogelijk gelost moeten worden en dan denk ik aan de lostijden van onze Poolse duivenvrienden. Als het kan nog voor 6 uur maar beslist niet veel later. Helaas worden onze jongen vaak niet voor 8 uur gelost in verband met inversie met alle gevolgen van dien.
Conclusie is met zeer warm weer, wie zijn jongen lief heeft die laat ze thuis. Het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) geeft de volgende betekenis aan het spreekwoord “Bezint eer ge begint”: Denk goed na over de gevolgen voordat je actie onderneemt.
Dat ga ik ook doen het aanstaande weekend als de voorspellingen zo blijven. Zaterdag maximaal 32 graden, om 9 uur al 24 graden, om 10 uur reeds 26 graden en om 11 uur al 28 graden. Het hitteprotocol voor jonge duiven schrijft voor dat bij 32 graden de vlucht wordt afgelast. Daar reken ik nu ook op dat het IWB zo verstandig is om de vluchten met de jongen te cancellen. Doen ze dat niet omdat de voorspellingen uitgaan van bijvoorbeeld 31 graden en korft u toch uw jongen in dan speelt u met vuur. Ik heb u in ieder geval gewaarschuwd.
Zelf heb ik mijn jongen op de woensdagmorgen nog een trainingsvluchtje gegeven van 29 kilometer en de jongen per drietal losgelaten. Alle 39 jongen zijn terug en net is er een extra jonge duif terug gekomen die in een centraal hok zat in Wezep en door de eigenaar van het Centraal Hok is meegegeven naar Hengelo, waarvoor hartelijk dank.