We hebben de vrijdagavond 30 vliegduivinnen ingekorfd voor de wedvlucht vanuit Charleville. Er zitten nog 5 duivinnen thuis, onze “Special”, de gewonde duivin en drie duivinnen die zich hadden aangepaart met een andere duivin. Deze duivinnen had ik samen met de gewonde duivin aan het begin van de week bij de jongen in gedaan. Dan houden ze in ieder geval de duivinnen vliegploeg niet bij het trainen uit de lucht en hun partners maken meer kans om op zaterdag op tijd, dus in de prijzen naar huis te komen.
Wel lastig was dit keer om de aangewezen duiven uit te zoeken, we hadden de keuze uit 4 duivinnen maar je kunt er maar drie aanwijzen. Onze 19-458 staat erbij, ze heeft dit jaar nog niet gemist.
In de vereniging zijn er 172 duiven ingezet door 12 liefhebbers. In de CC zijn er door 86 liefhebbers 1012 duiven ingezet.
De zaterdag wordt het tropisch warm met een maximum temperatuur van wel 35 graden. Dat komt door de warme lucht die aangevoerd wordt door de zuidoosten wind. Gelukkig kunnen oude ervaren duiven daar redelijk goed mee overweg. Belangrijk is dat de duiven zo vroeg mogelijk gelost worden. Maar wat lees ik nu op de NPO site betreffende het weerbericht en de adviezen van het Instituut Wedvlucht Begeleiding?
Het beloofd een tropische dag te worden met wel 34 of 35 graden. Dan kun je maar beter zo vroeg mogelijk lossen zodat de duiven niet in de hitte komen te zitten. Om nu te adviseren om niet vroeg te lossen is vragen om problemen. Zeer opmerkelijk het bovenstaande advies.
Zaterdag maar eens kijken hoe laat onze duiven gelost worden.
Vlucht: Marche en Famenne
Datum: Zaterdag 8 juli 2023
Los: 07.30 uur.
Opmerkingen: Goedemorgen,
In plaats van Charleville staan we in Marche, reden is omdat we te laat zijn weg gekomen wat inhoudt dat we zo rond 6:30 uur in Charleville zouden zijn aankomen.
Om de duiven nog een beetje rust en de gelegenheid geven om water te drinken zouden we niet eerder kunnen lossen dan 8:30 / 9:00 uur.
Gezien de verwachte temperaturen zou dat niet wenselijk zijn. Nu zijn we om 4:30 aangekomen in Marche de duiven krijgen nu voldoende rust en gelegenheid om water te drinken.
Pffffff wat een taaie vlucht. Onze eerste duiven kwamen mooi. De eerste duif melde zich om 10.49 uur. Daarna klokken we op 10.58, 10.59, 11.01, 11.03, 11.13, 11.18 etc. Op de meldlijst van de CC staan we nu op de plekken 8, 20, 23, 31, 36 etc. Voor onze vierde duif zit er geen enkele liefhebber uit Hengelo die gemeld heeft.
De duiven hebben het heel lastig en velen zijn gaan drinken onderweg. Het is nu 14.52 uur en er zijn er bij ons 16 terug van de 30. De duiven vallen nog wel door maar heel langzaam. Ik hoop dat wij er vanavond met het klokken afslaan er 22 hebben maar we gaan het zien. Veel duiven zullen morgenvroeg na moeten komen.
Bovenstaand onze duiven in de verenigings uitslag.
In de CC uitslag beginnen we op plek 10, dat is tevens de eerste duif in Hengelo.
De 20-529 was terug om 21.35 uur.
De 19-445 was terug om 06.02 uur.
De 21-982 was terug om 07.59 uur.
De 22-997 was terug om 08.01 uur.
De 21-918 was terug om 08.22 uur.
De 22-953 was terug om 12.12 uur.
Onze duiven kwamen heel slecht naar huis vandaag. De eerste 5 duiven zijn mooie vroege duiven maar daarna was het brandhout. Nog 3 duivinnen te gaan maar ik heb er vertrouwen in dat het goed komt.
Het zal een beste klus zijn om de duiven weer klaar te maken voor aanstaande donderdag wanneer ze weer mee kunnen naar een midfondvlucht van 353 kilometer. (Dizy le Gros) Afhankelijk van de voorspelde wind voor aanstaande zaterdag gaan er 10 duivinnen of 20 duivinnen mee.
Heeft het slechte komen van onze duiven te maken gehad met inversie. Nee zeker niet. Wat wel heeft mee gespeeld is dat Hengelo niet in de vlieglijn lag. De duiven zijn veel westelijker gevlogen. Dat kun je mooi zien aan de snelheden van de duiven in de verschillende CC’s. We staan in de vereniging op de eerste plaats, hebben van heel Hengelo de snelste duif, maar in de vereniging van Kamp/Kippers in Rijssen zou onze eerste duif op plek 49 hebben gestaan. Die hebben dus al 48 duiven voor ons zitten. Wat wellicht mede heeft meegespeeld is het feit dat de boxen met duiven van onze vereniging weer uit de container zijn gepakt en zijn gebruikt om de andere containers mee aan te vullen. Je komt dan bij de duiven van andere CC’s in te zitten. Op een vitesse vlucht kan dat veel verschil uitmaken. Ik klaag niet met 5 mooie duiven, maar een groot deel van onze duiven hebben veel te veel kilometers gemaakt en zijn niet op tijd uit de koppels gekomen.
Onderstaand de vader en moeder van de eerste prijs winnares.