Iedereen hartelijk dank voor de fijne reacties. Heel fijn dat mensen die ik niet ken of nog nooit gesproken heb, maar lezers van mijn blog zijn, ook reageren. Dat steunt ons enorm.
Ondertussen hebben we ook vernomen dat de tumor mooi ingekapseld zit en een trage groeier is. Deze week hebben we een rust week en daarna volgt er een gesprek met de chirurg. Dan staat ook meteen de datum gepland voor de operatie, dus zal het dan wederom mooi vlot gaan. Ik zal blij zijn als ik de operatie achter de rug heb.
Vorige week waren de notulen geplaatst van de afdelingsvergadering. Ik was zeer benieuwd naar de vervoersaantallen. Onderstaand het bericht daarover van de afdeling.
Voorlopige vervoerscijfers 2022:
Penningmeester John Bosman licht de voorlopige vervoercijfers 2022 toe. Het aantal duiven 2022 (509.891 duiven) is nagenoeg gelijk aan 2021 (506.337 duiven). Financieel is het voorlopige resultaat €6.500 positief. We hebben alleen in week 36 overgestaan waardoor deze kosten zijn gedaald. De dieseltoeslag is wel fors hoger dan voorgaande jaren. Onze transporteur bracht ons hiervoor €46.000 in rekening. Daarvan hebben wij €30.000 doorberekend aan de leden en €16.000 heeft de afdeling ten laste aangenomen. De vaste kosten zijn in grote lijnen gelijk aan andere jaren. Ook hier zijn de brandstofkosten gestegen. Als bestuur zijn wij tevreden over de financiële resultaten van dit seizoen.
Dat is beslist niet verkeerd als je het bovenstaande leest. Maar ik had minstens een daling van 10% verwacht bij de vervoercijfers. Daar zit ik ook vast niet ver naast, al zou je dat niet zeggen als je het bovenstaande ziet. Oorzaak van het geringe verschil in de vervoersaantallen zullen vast de extra africhtingsvluchten voor de jonge duiven zijn. Ook het feit dat er dit jaar meer vluchten doorgang konden vinden dan in 2021 zal het aantal gunstig beïnvloed hebben. Maar ik heb zelf van de eerste 4 vitesse vluchten en een aantal andere vluchten de aantallen ingekorfde duiven vergeleken met vorig jaar, daarbij waren de verschillen telkens ongeveer een 10% minder duiven. Dus mochten wij de specificatie van de vervoersaantallen mogen ontvangen dan zal al gauw blijken hoe groot de werkelijke verschillen op de vitesse, midfond, eendaagse, overnacht, jongen en de natour vluchten zijn en wat de invloed op de vervoersaantallen is geweest van de extra africhtingsvluchten bij de jonge duiven.
Het siert de afdeling dat ze een deel van de dieseltoeslag voor eigen rekening hebben genomen. Dat kon ook omdat de afschrijvingen bij de meeste vluchten vol in de transportkosten zitten, de wagens nagenoeg afgeschreven zijn en er een pot vol geld gereed staat voor herinvesteringen van het containerpark waar onze afdeling wellicht nu een plan voor aan het opstellen is. Ook de diverse metingen in de containers is een zeer goede zaak.
Ik maak mij behoorlijke zorgen over de oplopende kosten voor de duivenliefhebbers. Het zal onze sport geen goed doen. Veel liefhebbers hebben geen groot pensioen en moeten oppassen dat ze alle vaste kosten nog kunnen betalen. Alleen zie ik het nog niet gauw gebeuren dat de kosten zullen gaan dalen, helaas verwacht men ook op de wat langere termijn geen echte daling van de dieselprijzen.
We hebben de kitten in huis.
In Neede hadden we ook een kat en onze duiven waren goed aan hem gewend. De kat ook aan de duiven want hij was er bang voor. Nu wonende in Hengelo heb ik buren die 2 katten hebben. Ik heb meteen gezegd dat ze de katten normaal moeten loslaten. Ik wil niet hebben dat ze worden belemmert in hun vrijheid door mijn postduiven. In eerste instantie vonden ze de duiven interessant en probeerden ze ook op het duivenhok te komen. Dat wilde ik beslist niet hebben dus heb ze daar een enkele keer weg gejaagd. Als ze nu op het platte dak lopen dan blijven de duiven meestal gewoon zitten. De katten van de buren weten ook exact dat ze niet op het duivenhok mogen komen. Zo kunnen we ieders mooi onze hobby blijven beoefenen. Maar meestal als de duiven los zijn dan ben ik er wel bij aanwezig, bij de oude duiven haast altijd en bij de jonge duiven wat minder.
Ik heb net weer het wormmiddel besteld voor al onze duiven. De kwekers zijn door de rui dus die gaan we als eerste nu behandelen. Na 14 dagen volgt dan de tweede behandeling.
Wij behandelen de duiven nooit tijdens de rui met een wormmiddel. Ik weet niet welk effect het middel heeft op de rui. Zorg er ook voor dat je duiven het ruim voor het koppelen hebben gekregen. Bij de vliegduiven wordt het wat lastiger plannen omdat een deel meteen na de rui weer gekoppeld wordt eind december. De ongekoppelde duivinnen (16 stuks) kan ik dan behandelen. De gekoppelde vliegduiven (24 duivinnen) kan ik pas behandelen als ze op weduwschap zitten. De 24 doffers volgen veel later nadat ze voor de tweede keer zijn gekoppeld met hun tweede duivin.
Gisteren samen met Hans gekeken naar de aanleg van electra in ons vlieghok. Hans en Gretha zijn vrienden van ons. Dini is al ruim 46 bevriend met Gretha. Tussen Hans en mij klikt het ook heel goed. Maar Hans is heel goed met electra en heeft bij ons ook een nieuwe meterkast geplaatst. Al het overige electra werk doet hij ook voor ons. Ik wil graag in elke vliegafdeling licht hebben met een stopcontact voor de verwarmingsplaat welke in elke afdeling komt. Hans maakt even een plan en laat mij weten wat er aangeschaft dient te worden. Wij helpen Hans en Gretha weer door op hun lieve hond Spike te passen als ze met vakantie zijn. Vaak hebben mensen wel vrienden maar weinig echte vrienden. Hans en Gretha zijn echte vrienden, als er wat is dan zijn ze er en omgekeerd ook.