Elk jaar weer bestellen wij op de ouderwetse manier bij onze vereniging secretaris de ringen welke we denken nodig te hebben voor onze nieuwe generatie jongen.
Dan wordt er tevens netjes een eigendom bewijs mee geleverd zodat je ook daadwerkelijk kunt aantonen dat de betreffende duif van jou is.
Hierdoor hebben we de maatschappelijke zorgplicht voor de jongen welke geringd worden met de aangeschafte ringen.
Helaas verspelen we steeds meer jongen bij huis en met de vluchten dan in de jaren 80 en 90. Vroeger was er geen coli en werden de jongen zo vroeg mogelijk gelost en werd er niet gekeken naar inversie. Ja, vroeger was het veel beter dan nu.
Maar als ik nu een bestelling plaats bij Wehkamp dan heb ik het morgen reeds is huis. Er zijn nu reeds internet winkels die garanderen een levertijd van binnen de 4 uur. De distributie centra draaien overuren en hebben tegenwoordig ook nachts een volledige bezetting om alle pakjes de volgende morgen te kunnen bezorgen.
Als ik nu wat koop bij AliExpress dan betaal ik een stuk minder in de winkel en het product komt rechtstreeks uit Azië, maar meestal zijn de vrachtkosten gratis. Je besteld bijvoorbeeld 100 knijpringetjes voor euro 1,13 netjes in een zakje en dan is de vracht gratis.
Dan moet het toch ook mogelijk zijn om onze verdwaalde duiven binnen 24 uur per koerier thuisbezorgd te krijgen voor een gering bedrag per duif. Wellicht een optie om bij elke vereniging een persoon te benoemen met als functie Postduiven Verzorger(ster) waar de duiven bezorgd kunnen worden alwaar de liefhebber zijn duiven weer kan ophalen. Voordeel hiervan is dat er geen 18.500 afleveradressen zijn maar nog maar een goede 600. Ik vindt zelf dat het onze maatschappelijke zorgplicht is en dat het dus geen willen moet zijn maar een verplichting om de duiven thuis bezorgd te krijgen of als alternatief naar de Postduiven Verzorger(ster) van de vereniging waarvan de liefhebber lid is.
Mede door de nieuwe functie van Postduiven Verzorger(ster) per vereniging hebben we al een vrijwilligers team tot onze beschikking van meer dan 600 personen. Ook is er dan een landelijke dekking van bijna 100% beschikbaar.
Onder onze huidige 18.500 liefhebbers zullen er behoorlijk wat liefhebbers zijn die in het logistieke werken en een mooi plan kunnen maken om tegen geringe kosten de duif weer terug te kunnen bezorgen bij de eigenaar. (wellicht via je eigen vereniging)
Als Wehkamp en AliExpress en vele anderen het kunnen dan moet dat voor onze duiven ook mogelijk zijn.
Wat ook mee speelt is dat steeds meer particulieren de site van de NPO weten te vinden en zelf uitzoeken van wie de duif is. Meestal hebben deze geen idee hoe de duif te voeren of te verzorgen. Geen probleem als deze in de buurt zit maar als dat aan de andere kant van het land is dan heb je meestal niet zelf de oplossing voor handen. Wellicht kan de Postduiven Verzorger(ster) per vereniging hierin een bijdrage leveren.
Advies is dus: NPO maakt een commissie van logistieke postduiven liefhebbers die een plan moeten maken om de duiven zo snel mogelijk weer bij de liefhebbers terug te laten bezorgen voor de laagste prijs. Zorg ervoor dat in onze mooie sport ook de twee woorden MAATSCHAPPELIJKE ZORGPLICHT met hoofdletters kunnen worden geschreven.